НАРОДОЗНАВЧИЙ ПІДХІД В ОЗНАЙОМЛЕННІ ДІТЕЙ З ЛІТЕРАМИ
Відомо, що діти краще запам'ятовують літери, коли асоціюють
їх з певними образами. Я пропоную створювати образи літер на українознавчому матеріалі.
Такий підхід не лише полегшує процес опанування грамоти, розвиває творчість
малят, збагачує їхні знання про Батьківщину і сприяє національному вихованню.
Опанування рідної мови нерозривно пов'язане з пізнанням
історії, цінностей, традицій свого краю. Використання українознавчого матеріалу
на заняттях з розвитку мовлення та грамоти значно збагачує їх, дає дітям змогу
відчути дух народу в кожному слові й навіть літері.
Під час ознайомлення дошкільнят з літерами застосовують прийом їх "оживлення",
що ґрунтується на образному сприйманні дітей цього віку. І забарвлюю цей процес національним
колоритом.
Мої казкові літери живуть у чарівній країні Абетка, вони
мають свій характер, улюблені місця відпочинку в Україні, знають державні
символи та народні обереги, мають улюблені народні казки, пісні, національні страви,
носить національний одяг.
Для цього
використовую казки, дидактичні ігри і вправи.
Казка про букву А
У чарівній
країні Абетка всі знають букву А. Вона
стоїть на першому місці.
Літера А була примхлива і горда, вона вважала себе найголовнішою:
— Я сама головна адже
я стою першою — говорила вона.
Я буква А.
Я літера відома,
Я всякому знайома,
Я літера незвична,
Ще й дуже симпатична.
Голосиста буква
А.
Я абетку відкрива.
Довго терпіли літери її капризи.
А вона все похвалялась :
- Я буква А, я
сама головна.
- Я – активна,
азартна, агресивна, і абсолютно головна.
Образилися тоді на неї всі літери, так і втекли з книжок.
На сторінках залишився лише набір літер А –« А-а-а», так плачуть маленькі
дітки.
З книг пішов головний сенс, і люди перестали читати.
Засмутилася буква А. Довго кричала вона: «А-а» та «А-а».
А потім втерла сльози і вирішила помиритися з усіма літерами. Для цього вона
накрила апетитний стіл.
Як ви
думаєте які гостинці приготувала буква А?
А частувала вона ось чим: абрикосами і айвою, ананасами і
аличею, авокадо, апельсинами і духмяними яблуками, сорт яких називався
«антонівка».
Покуштувавши апетитних страв, букви вирішили, що більше
ображатися на букву А вони не будуть, і повернулись до книжок.
У чарівній країні Абетка жила буква У. Вона дуже любила співати.
-У, у-у-у.
Дуже му-у-узику люблю.
У неї був друг вітер. Вони разом любили співати українські пісні та
читати вірші Лесі Українки.
Коли він був
добрий і лагідний , то разом з буквою у співав пісеньку:
– У, у-у-у, у.
(повільно і тихенько проспівати звук у).
А коли був сильний і розлючений, то вони співали так.
-У, у-у, у.
(голосно і сердито проспівати звук у).
Літера У гарна господиня, добре готує узвар. Вона
працьовита, вправно збирає восени
урожай. На її вустах завжди сяє усмішка, вона щира та чемна.
Літера "М" мила, любить свою маму, в своєму квітнику
вирощує мальви, їздить до млина молоти зерно. Вона милується червоними маками в
полі, відпочиває в Миргороді та Моршині, всім рекомендує пити цілющу
миргородську та моршинську воду. У святкові дні одягає ошатну спідничку —
мімку*. Вона вважає, що смачніше за український мед нічого в світі немає, її
улюблені страви — млинці з медом, пиріжки з маком та молочна каша, чай з м'ятою
та морс із журавлини.